För att ge en inblick i vad som hände veckovis i klass 2 - 3 på Annaskolan 2011-2012 publicerar vi här alla veckobrev som vår fröken i 2-3:an skickade till barnens föräldrar varje vecka.
 
(ps inläggen är redigerade och ingen personlig information finns med)

v. 35

Hej alla föräldrar till barnen i klass 2-3!

Äntligen får jag iväg min första hälsning till er. Jag har en tanke om att skicka ett veckobrev i början av varje vecka. Det går bra att svara mig här och komma tillbaka med funderingar så att vi håller en nära kontakt med varandra. 

Skolan har kommit igång och gruppen har tagit sina första steg tillsammans. Jag upplever att det är en fin stämning i klassen och alla verkar vara sugna på att komma igång med skolarbetet. Det är så himla roligt att få vara med era barn! 

Vi började denna period med ett ämne som heter "Formteckning" som kanske bara finns i waldorfskolan. Nu när vi är inne i klass 2 stoffet så är det spegelformerna som kommer fram på olika sätt i klassrummet. Vi har speglat varandra, gått former, ritat på tavlan, ritat med fötterna, lyssnat på former till flöjtens toner och slutligen fått ner dagens form i periodhäftena. Barnen har så mycket goda idéer själva så de får även skapa egna former när vi är klara. En del kanske behöver vila och tar då fram sin fingervirkning att pilla med. Kortfattat kan jag säga att formteckning är bra på många olika sätt, att skapa inre bilder, att träna skrivandet och även matematiken genom sin precisa form som framöver kommer att övergå till geometrin i klass 6.

Jag hoppas ni alla fått schemat för terminen. Det finns hur mycket som helst att säga om varje ämne och tanken bakom varför vi gör som vi gör, men jag tar lite i taget. Jag kan ju nämna eurytmin som klassen provade på första gången tillsammans i denna grupp i måndags.En lärare som kommer från Västerås waldorfskola ska ha eurytmi med oss var tredje vecka. Jag tycker att det blev en så fin stund med barnen, nästan så att det gick änglar i rummet... ni kan höra med barnen vad de tyckte. Eurytmin är också ett specialämne för waldorfskolan som kan hjälpa till med läs och skrivningen, och många andra områden också. Man formar ljuden med rörelser, och gör sig uppmärksam på var man har sin kropp. Det är även lek och musik i en blandning av former som skapas av gruppen i rummet. Man ska nog prova det själv för att få sig en bra bild. Kanske kan vi ta in det på ett föräldramöte framöver.

Ha en skön vecka,

v. 36

Hej alla,

Vi fortsätter den sista veckan på denna perioden med formteckning. Vi kommer att gå in på speglingar från fyra håll. 

På måndag har vi en stund sång och danslekar med klass 1 och klass 4-5, som Eva och jag håller i.

v. 37

Hej,

Denna vecka börjar en ny period, jag kallar det svenska-period där vi ska framförallt arbeta med hantverket att forma bokstäver, vissa kanske vill arbeta med versalerna, andra med de gemena bokstäverna och några med skrivstilen som vi strävar mot i klass 2. Jag hoppas alla kan få en längtan efter att välja en bänkbok, förhoppningsvis får vi besöka biblioteket i Hedemora och få lite guidning. Barnen ska även få ge sig på lite fri skrivning utifrån fabler och legender som de får höra och rita till.

På torsdag blir det ridning på våra tre shettisar. Ta med matsäck och varma kläder, om någon vill ha sin egen ridväst och hjälm så går det bra, annars har jag både västar och hjälmar till alla. 

Ha en skön vecka!

v. 38

På onsdag och resten av veckan så fortsätter vi med svenska-perioden, barnen arbetar på med att forma bokstäver efter förmåga, vi har haft ett boktips. Vi har avslutat berättelsen om Moder Teresa, barnen har ritat bilder och skrivit så smått. Nästa legend blir om s:t Mikael lagom till drakleken som kommer att pågå i skogen den 28-30/9.

v. 39

Hej alla,

Vi fortsätter denna vecka med svenska-perioden. Barnen är ivriga att få stå inför klassen och visa upp böcker som de tar med hemifrån, vi har fått höra utdrag av engelska och franska böcker och finska sagor.  Eleverna fortsätter att träna skrivstilen, rita bilder till berättandet och skriva en text till bilden, därefter får de läsa upp vad de skrivit för mig.

Vi ska åka till biblioteket och få guidad tur på måndagen den 3 oktober tillsammans med klass 1, då ska vi låna hem varsin bänkbok. 

Denna vecka blir det lite extra spännande äventyr eftersom det vankas draklek i skogen, onsdag, torsdag och fredag som är självaste festdagen. Då ska vi ut och leta efter gonggongen, stavarna och nyckel som leder till kistan med det magiska svärdet. Men vi får se oss för och vara koncentrerade på vårt inre lugn i skogen för där vimlar det av drakar som vill ta oss och andra mystiska väsen. Vi tränar sånger för fullt eftersom det är så man kan skydda sig mot de ilskna drakarna som inget hellre vill än att vi ska tappa modet och sången... Samarbetar vi väl så kan vi fånga drakarna och ta med dem upp i himlen där s:t Per tar hand om de vettskrämda stackarna. Då kan det hända att de får sjunga Ave Maria eller göra någon annan svår utmaning som får dem att växa mot ljuset. 
Om vi människobarn har otur att bli tagen av en älva eller kanske är vi busiga mot en drake så kan det hända att vi blir förda till helvetet för att få ett straff av djävlarna. Det finns gott om änglar som hjälper människobarnen vad som än händer, och en människoboning att vila ut i. Där kan man fika en stund och betrakta leken i lugn och ro. Ta gärna med matsäck dessa tre dagar, det kan ta på krafterna att uppbåda allt mod som krävs.

Alla är välkomna att leka med oss alla tre dagarna, speciellt roligt är det om ni kan komma på fredagen när slutkampen äger rum, då brukar det vara lite extra riv i leken så var beredd på spännande äventyr. Vi behöver alla människobarn som går för att kunna samarbeta väl, så ta gärna med släkt och vänner. 

Eftersom det är skördefest på fredag så är det fint om barnen vill ta med sig något som passar på det gemensamma skördebordet, en morot, blomma eller kanske några äpplen, så smyckar vi det tillsammans under veckan. Vi kommer förmodligen att hjälpa till med skörden hos Marco som odlar utanför skolan på onsdag.

Att komma ihåg;
 
* Något till skördebordet
* Matsäck onsdag torsdag och fredag
* stövlar (när vi skördar på onsdag)
* Mod och leklust

Ha en skön vecka!


tillbaka till toppen


v. 40

Hej,

Tack alla ni glada föräldrar som deltog i drakleken med friskt mod! Visst är dem fina era barn med sång, lyra och piano spel, jag är så stolt över dem.

Denna vecka börjar en ny period med matematik, vi ska få höra om Petra Plus, Markus Minus, Gunnar Gånger och Dahlia Delat och deras äventyr när det samlar, tappar, hämtar många gånger och delar rättvist. Vi ska även få veta varför de romerska siffrorna ser ut som de gör och räkna ut talen med dessa symboler. Förhoppningsvis kommer vi även att rita en lång tallinje med de arabiska siffrorna (gissa vilka de är...) och möta tiotalssystemet i form av nötter och egyptiska symboler. Vi värmer upp varje dag med att klappa, sjunga och stampa tabellerna i olika formationer.

v. 42

Hej alla,
 
Väl hemkommen från semestern som var så skön.  Jag har hört några glada barn som berättat att det var nåltovning så det yrde under veckan, också lite matematik förstås. Bra att Erika fick barnen att gladeligen handarbeta som de längtar efter så mycket. På onsdag så är det fotografering på förmiddagen. Vi fortsätter med matematik perioden. Vi ska även måla många vackra våttivått målningar som de högre klasserna ska skriva på inför basaren, reklam på stan.

Ha en skön vecka!

v.43

Hej,

Vi fortsätter matematikperioden denna vecka ut. Vi går igenom de fyra räknesätten och arbetar med talsystemet genom att räkna med de egyptiska tecknen för att åskådliggöra det tydligt. Vi kommer att fortsätta där vi är efter lovet på de löpande matematiklektionerna. 

På fredag är det höstfest inför lovet, då är ni alla välkomna att delta i stora salen där eleverna får möjlighet att visa lite vad vi gör på lektionerna. Vi tänkte låta er kika in i engelska-undervisningen. Denna vecka ska vi sy scen kläder och rekvisita, vi har så roligt när vi övar så det blir nästan skrattkramp...Efter festen bjuds alla på fika, vi börjar 8.15 som vanligt och festen kommer igång vid 8.30.

På tisdag kväll är alla föräldrar inbjudna att delta i eurytmi, ett utmärkt tillfälle att prova detta spännande ämne i waldorfpedagogiken.

v.44

Hej alla,

Hoppas ni har en skön höstlovsvecka! 

Vi flyttar S:t Martinsfirandet/Lyktfest som skulle varit på torsdag kväll till onsdag kväll kl 17.00, håller på ca 1 timme, tillsammans med klass 1 och klass 4-5. (krockade med Snödroppens firande). Det är kanske inte alla som vet vad det innebär med Martinsfirandet (som man i waldorfskolorna firar vid denna tid över hela världen), så jag ska kortfattat förklara mig.

I legenden om S:t Martin så är huvudtemathjälpsamhet. (När vi firade S:t Mikael så var temat om mod.) Martin var en soldat på romartiden som hade en innerlig längtan i sitt hjärta till att göra något annat med sitt liv, något mer meningsfullt än att kriga. Hans far hade höga förväntningar på sin son att bli en god soldat som han själv varit. Ni kanske har hört talas om "Mårten Gås" som kommer ur denna berättelse.

Av en tillfällighet fick Martin höra talas om en ny religion där människorna kallade sig bröder och systrar som ville hjälpa människorna istället för att slåss mot varandra, de träffades i hemlighet i huset med en fisk inristad ovanför dörren som symbol. När Martin råkade hamna på ett möte med dessa människor som kallade sig kristna så kände Martin att det var här som han hörde hemma. Men vägen till att verkligen våga gå dit hans hjärta ville leda honom var inte lätt med tanke på omvärldens förväntningar på honom. 

Detta var en bit ur legenden om S:t Martin som barnen kommer att få höra på måndagen när de kommer till skolan, vi kommer även att träna de sånger som hör till denna lyktfest. På onsdagskvällen kommer vi alla att gå tillsammans i mörkret med våra lyktor som barnen tillverkat i skolan och lysa upp omvärlden under sång, ni alla får gärna ta med er egna lyktor om ni vill. Dessa sånger kommer barnen ta med hem innan så att ni alla känner igen dem innan. Sedan går vi tillbaka till elden och samlar oss för att få höra legenden tillsammans, efter detta brukar vi fika Stjärn-, Månkakor och bullar med varm saft till alla. 

tillbaka till toppen

v. 46

Hej,

Tack alla för fint lyktfestfirande, vilket månljus som lös upp vägen för oss!

Denna veckan fortsätter vi svenskaperioden som vi satte igång förra veckan. Jag kommer att dela ut information om vad vi gör under denna period på utvecklingssamtalet. Men jag kan kortfattat säga att vi fortsätter att arbeta på de gemena bokstäverna och läsningen. Skrivstilen tränas för de som är redo för det. Barnen och jag brevväxlar nästan varje dag, det är så spännande att få höra deras tankar i skrivet ord. På så sätt övar de sig att både läsa och skriva fritt. 

Legenden om Elisabeth av Thuringen berättar jag denna period, eleverna får rita bilder till berättelsen och sedan skriva en text till bilden. Det kanske kommer in någon liten fabel här och var som barnen kan få dramatisera för varandra i klassrummet. Detta med att dramatisera en text de hört är väldigt bra för att bearbeta och minnas vad som sagts (det finns vetenskapliga undersökningar av minnesträning genom drama enligt K. Janouch). Detta arbetssätt kan vara väldigt användbart i högre klasser när det är så mycket text som ska minnas, kanske går det att få in en rutin att arbeta med drama redan nu i tidig ålder.

v. 47

Hej alla,

Vi fortsätter med svenska perioden, vi ritar och skriver mycket utifrån legenden om Elisabet av Thuringen. Barnen är helt uppslukade av historien, jag får nästan en utskällning när jag avslutar episoden för dagen. Jag har också låtit varje barn få läsa högt för mig både med bänkbok och ett diagnostiskt test för att se var de är och vilket som är nästa steg i deras läsutveckling. De verkar tycka att det känns lite högtidligt och spännande att få gå iväg bakom väggen i klassrummet och läsa med mig.

Denna vecka är det pyssel efter morgonperioden på onsdag, torsdag och fredag kl 10-12, för hela skolan inför basaren. Det blir olika stationer att gå runt till, en för varje dag. Om det är någon av er föräldrar som har lust och tid att komma och vara med som extra vuxen så är det så välkommet, det behövs verkligen.

v. 48

Hej,
 
Har ni hämtat andan efter basaren? Vilken fest, vad kul det var att fixa detta med er alla små arbetsmyror. 

Denna veckan börjar en ny period, den sista för terminen, matematik. Vi kommer att fortsätta att klura ut hur de fyra räknesätten fungerar, på lite olika nivåer. Jag har upptäckt att det går bra att jobba på med sitt och dela upp gruppen efter deras önskemål i vårt stora klassrum, jag behöver inte dela på gruppen och låta de gå olika scheman som jag var inne på ett tag. Vi har haft lite lästräning bakom väggen och nu kan vi fortsätta att dela upp även i matten. Genomgångarna kommer jag att köra med hela gruppen och ge var och en uppgifter efter förmåga. En del av barnen tycker det är löjligt lätt och andra gråter därhemma för att det känns för svårt och krångligt. Men vi försöker hitta var och ens unika väg tillsammans. En liten utmaning för oss alla.

Vi kommer även att fortsätta med talsystemet genom de egyptiska bild systemet för att få försöka få in en förståelse för vårt talsystem. Barnen har gjort en tallinje från 1-100 på en lång rad på tapetremsa. Den ska vi arbeta lite med och få in tiotalssystemet. Jag berättar mer nästa vecka när vi har kommit igång och jag ser vad som fungerar i planeringen.

Har ni några funderingar kring förra perioden? Vi avslutade med att dramatisera några adjektiv, alla har samma replik men helt olika känslor i orden som vi skulle gissa på. Det var så roligt att se dem spela trötta, stressade, glada, bestämda, gamla, glömska och andra varianter. Jag tror vi hann med det mesta jag tänkt att vi skulle göra förutom fablerna. Vi kör på med Elisabets historia för fullt, den är snart klar och då är det naturligtvis dags för att höra legenden om Lucia. 

Vi kommer att börja träna inför Lucia dessa veckor, barnen har själva valt vad de vill vara i tåget, förutom Lucian som var förutbestämd, så är det med ödet på Annaskolan. (Hon kunde förstås tacka nej). Hör gärna med barnen vad de vill vara så att ni kan planera för kläderna och annat som kan behövas. De vet så väl själva vad de vill ha så ni lär bli informerade om vad som ska fixas. Det kommer att vara levande ljus, jag köper in och fixar med ljushållare. Är det någon som vill låna lucialinne så har vi några på skolan som vi kan undersöka om de passar. Luciakronan har vi också här. Vi kommer att köra första omgången i stora salen, sedan till Snödroppen och avslutar på Dormsjöskolan. Är det någon förälder som kan vara med och skjutsa ungar och klä på innan de skrider in så hör gärna av er till mig, tack.

Tack för ett fint föräldramöte.

Ha en skön vecka!

v. 49

Hej,

Vi börjar måndagen med att tända det andra ljuset i advent i stora salen, kom gärna och delta i firandet med saga och sång.

Det finns önskemål om ridning på måndag så den som vill ta med egen hjälm kan göra det, jag har väst och hjälmar att låna ut annars. Vi tar en tur i skogen så slipper vi halkan.

Vi fortsätter med matematiken, det har blivit ett fint flöde i klassrummet där barnen får välja bland olika matematikmaterial, jag hjälper dem med speciella utmaningar beroende på var de är. Vi har bl a köpt in ett populärt mattespel med kort som de gärna använder tillsammans i mindre grupper. Det ger mig en chans att kunna hjälpa till individuellt. De har även fått en speciell matteläxbok där jag skriver i några uppgifter av de slag som de arbetar med i skolan. Ni kan gärna se vad för slags uppgifter jag ger dem så ser ni lite var barnet är, kanske vill ni fortsätta med matten hemma med barnet. Jag ger inte så mycket läxa ännu, det har att göra med att jag anser att pausen från skolan är viktig, och plikter att komma ihåg att göra vissa saker inte ska trötta ut barnen. Jag tror det händer mycket i vilan. Men vill barnen själva har läxa så ska de få det förstås.

Vi tränar lucia-sånger för fullt, barnen har många goda idéer som vi bakar ihop till ett förhoppningsvis fint program. Nästa måndag önskar jag att alla linnen, glitter och lyktor finns på plats, så hänger vi upp det så det är klart till tisdag morgon. Ljusen och manschetter har jag på skolan. Ni kan börja lämna in redan under denna vecka om ni vill. 

v. 50

Hej,

Då är vi framme vid sista rycket för denna termin.

Måndag; Adventsfirande med sång och saga i stora salen, ni är alla välkomna.

Tisdag; Luciafirande med vår fina klass. Jag kommer att vara på skolan från kl 8.00. Barnen klär om i 6-7:ans klassrum (det mitt emot trappen upp mot salen). Kom dit med barnen direkt på morgonen. Ta gärna med lusselinnen och tomtekläder till måndag så kollar vi att allt finns på plats dagen innan.

Ni är alla välkomna att se lussetåget, ta med släkt och vänner! Det är inte ofta man får se en äkta änglakör...

Torsdag; julbord för eleverna, är det någon av er vuxna som har tid och lust att hjälpa till med att ordna detta så hör gärna av er.

Fredag; julavslutning, eleverna börjar som vanligt 8.15, sedan är det julavslutning kl 9.00 för släkt och vänner. Därefter bjuds det på julegröt och fika i matsalen för alla. Välkomna!

Ha en skön vecka!

tillbaka till toppen

v. 2

Hej alla och god fortsättning på det nya året!

Nu drar vi igång igen med nya fräscha krafter. Vi börjar med en period med matte (jag hade skrivit formteckning förut men jag ändrade mig). Snart har vi rykande nya matteböcker. Vi ska även gå på tallinjen och skutta i nya formationer som jag försökt lära mig under jullovet. 

Denna termin börjar vi på allvar att gå in i klass 3 stoffet. Jag har dammat av den stora gamla familjebibeln för att göra mig en bild av gamla testamentet som är de första berättelserna som vi ska arbeta med för terminen. När sedan Eva och Adam bryter mot fader Guds regler (vilken tur de gjorde det så vi kunde utveckla oss och inte bara drömma oss runt i Edens lustgård i godan ro) beger sig ner på jorden och får lov att skaffa kläder att kavla upp ärmarna på och börja arbeta så kommer bonde livet in i berättelserna. Då följer andra gamla yrken med i samma veva, smeden, herden, sadelmakaren, kolaren, fiskaren, gruvarbetaren och många andra. Detta kan leda in på entreprenörskap som sägs vara ett viktigt tema i dagens samhälle.

Ett annat gammalt yrke är jägaren, vi ska lära känna en modig ung jägare i boken "Vargbröder" som är ett spännande äventyr om en pojke och en flicka och en vargunge som visar oss hur man kan överleva i naturen med hjälp av kunskap och öppna sinnen, magin finns överallt det gäller bara att läsa av den.

Nytt för denna termin är att barnen får en spanska lektion till i veckan, de ska även få musik  och gymnastik. Tiderna i schemat ser inte ut att ändras men schemat ändras, så fort allt är spikat så får barnen med sig det nya schemat hem.

v. 3

Hej, 

Vi fortsätter med matte perioden, och nu har de nya matteböckerna kommit som ska matcha lgr 11. Min plan är att vi börjar varje morgon med fysisk matte i rummet, tabellerna, tiotalssystemet på tallinjen på golvet och annat rytmiskt. Sedan får barnen välja bland flera uppgifter och arbeta på i egen takt. Där kommer matteboken in, jag vill att den ska vara en del i matematiken och inte huvuduppgiften. Det är så lätt att hänga upp sig på att matte bara har med huvudet att göra. Jag får mycket inspiration från en bok som heter "Räkna med rytmer" av Henning Andersen. Han beskriver ingående att musiken och matematiken hör samman. Ni får helt enkelt ett litet utdrag ur hans bok här så kanske ni förstår vad jag menar;

 "Musik har emellertid inte blott med själva tonerna att göra, utan också med takten och rytmen, och det är på detta område de små barnen i första hand hungrar efter att bli aktiverade, eftersom de härigenom får utveckla sin stora önskan att få röra sig med kropp och lemmar.
 Räkning är, som nämnts, ett ämne som den vuxne först och främst sätter i förbindelse med intellektuella färdigheter, och som vi därför alltid har bearbetat mycket för att göra det tillgängligt för barn. Detta förhållande karakteriserar oss mer än barnen - nämligen vår brist på förståelse för barn och vår brist på sinne för metamorfosstadier. 
 Hade vi detta sinne, så skulle vi börja räkneundervisningen i gymnastiksalen, för räkning börjar med kropp, armar och ben.
 Räkning begynner i kaos. Men i enlighet med alla gamla mytologier så begynte själva världsutvecklingen också i kaos, och härav uppstod så småningom ett kosmos.
 Sådan är vägen till matematik. Och det i kosmos, som vi kommer fram till, blir desto mer befäst ju djupare skikt i människan, som aktiveras från begynnelsen."

Det är nu de där djupare skikten ska lägga sig. Jag kan ju inte säga att barnen hoppar av glädje varje morgon som vi börjar med att klappa och stampa, det är trötta bleka nyllen som ska vakna först. Men när vi väl kommer igång så vaknar de till och jag tror att de känner någonstans att det är lite skönt med hur bitarna faller på plats när rytm och tal kommer samman. Matematiken är det ämne som svaren är raka, och precisa till skillnad från t. ex. historia. Det är något lugnande i detta. Nog med matematisk filosofi för denna gång...

Ha en skön vecka!

v. 4

Hej,

Denna vecka är kort eftersom det är studiedagar torsdag och fredag då vi lärare ska på waldorflärarmöte i Stockholm. 

Detta är sista veckan för matteperioden. Barnen blev superglada för matte böckerna som de fick. De har även fått med en läxbok som kortfattat visar vad de arbetar med. I klass två räknas det med hundratal och tusental och i klass tre med tal upp till tiotusen. Det är inte alla som har grepp om vad dessa tal innebär, så vi ska ta och räkna upp till tiotusen. Då menar jag inte "Katten musen tio tusen" utan på riktigt. Vår kock avvarade två stora påsar med ris som vi ska se till att få ihop till tiotusen riskorn i en hög. Barnen får väll berätta hur vi gick till väga i slutet av veckan. 

Förra veckan fick barnen testa sitt nya schema för vårterminen. Det känns fint att vi har så många bra pedagoger som kommer in till klassen, förutom med formteckning och målning, så kommer en spansklärare två gånger med spanskan i veckan denna termin, barnen verkar så nöjda där sitter och nynnar spanska sånger när jag kommer tillbaka i klassrummet. 
Musiken var tydligen rolig med massa sångglädje. På fredagen var det dags för första gymnastiklektionen. Solen sken på vägen till gymnastiksalen på Dormsjöskolan och det kändes som barnen såg allt i ett skimmer av lycka att få göra detta stora äventyr. Eftersom gymnastiklärare hade ont i ryggen så fick jag äran att få jaga ungarna. Det var så roligt att vara en hungrig varg och den farliga pesten. Alla lekar är invävda i berättelser, så det blir extra spännande att försöka komma undan faran. Det är även moment av samarbete och hjälp i lekarna, då passar det extra bra att det är en vuxen som får jaga, så får gruppen ställa upp tillsammans. Barnen hade full koll på olika personer som arbetat med pestsmittade människor utan att själva bli smittade, såsom Franciskus, Moder Theresa och Elisabet av Thuringen. Det känns så fint att barnen får uppleva ett samband mellan vad de arbetat med tidigare och andra ämnen även presenterade av andra lärare. Det är så waldorfpedagogiken fungerar, det ska vara en helhet över ämnesgränserna. När vi bygger hus så kommer barnen att bygga hus i gymnastiken också, fast i rörelsen.

Vi kommer att ta vara på vinter vädret och åka längd skidor här framöver, om vi har tillräckligt med snö så kan det passa på onsdagen den 1/2. Detta innebär att det vore bra om barnen får med sig utrustning som de behöver till den dagen, har de inte längdskidor så kan vi se vad vi har i skolans förråd, där finns massa fina grejer att låna för vintersport. 

Ha en skön vecka!

v. 5

Hej alla,

På onsdag önskar jag att barnen har med sig längdskidor och en liten matsäck, gärna något varmt att dricka så ska vi ge oss ut på en tur efter morgonperioden. När barnen gick i ettan så var vi ute varje vecka, så vi ska försöka slita oss från alla måsten och njuta av vår fina natur runt skolan lite då och då. Vill någon låna skidor så kan vi se vad som finns på skolan.

Det är dags för ny period och denna gång är det svenska. Äntligen kommer vi till "Intet"...

"I tidernas begynnelse fanns det ingen jord, inga moln, och inga stjärnor, inte ens en sol. Det var mörker överallt. Inget litet djur sprang omkring, ingen enda fågel flög. Hur skulle den kunna flyga, när det inte alls fanns någon värld? Vad fanns det då?" Bakom detta mörker så skälver det av liv. Detta är den första målning vi ska göra i vått i vått för att fånga den känsla som ligger i skapelse dagarna.

Vi kommer att närma oss en annan saga än "Big bang" som ni kanske hört, nämligen Gamla Testamentets skapelseberättelse. Jag kan erkänna att jag inte haft helt lätt att ta in den där guden som beskrivs i bibeln. Men jag har fått en så fin beskrivning av Guds skapande av jorden nu (Jakob Streit: " Och det blev ljus"). Så nu kan jag stå för vad jag ger barnen, visst är gud en gubbe och det får han väl vara denna gång. Det kommer ett gäng gudinnor längre fram som både är älskvärda och dömande i de andra mytologierna.

När det gäller just skapelseberättelsen så känns det som att själva poängen med att ge barnen de bilderna nu i klass 3 är att de kanske kan känna igen sig själva i att de är på väg att lämna paradiset, barndomslandet. Det kan kanske upplevas både berikande och tungt. Jag är ensam här på jorden med mig själv i slutändan. Världen kanske börjar ses med andra ögon, vilka är de vuxna runt omkring mig? Ska jag dö? Vad är döden egentligen? Känslorna kanske går lite (extra) berg och dalbana nu i nioårsåldern. Vi kan nog alla minnas de första tankarna som drog iväg med oss och ruskade om vår inre självklara grund. Hur kan vi stödja och finnas där för våra barn om de håller på att närma sig dessa känslor i sitt liv nu? Detta är en del av samtalsämnena på föräldramötet på tisdag.

En annan del i svenska perioden är att barnen fortsätter träna läsningen och skrivningen. Vi kommer att skriva en del till Gamla testamentet och förmodligen åka till biblioteket igen för att samla på oss nya böcker. Det var så roligt förra gången vi var där och blev omhändertagna av en egen bibliotekarie. Barnen fick sådan läslust! Jag ska även börja träna på sättet att göra nationella provet. Jag har inte pratat med barnen speciellt om det ännu. Hoppas vi kan tycka att det känns roligt och spännande att göra dessa tester.

Ha en skön vecka!

tillbaka till toppen

v. 6

Hej,

Denna vecka ska vi åka skidor hela skolan på onsdag. Vi kör igång efter 10-rasten så att det hinner bli lite varmare. Ta med mellanmål till barnen, tack. Vi kommer att grilla korv till lunch som skolan fixar. Ta gärna med extra sockar och vantar.

"Varde ljus!" Denna vecka fortsätter vi att uppleva världen formas fram. Förra veckan fick vi träffa en ängel i Guds himmel som heter Luzifer. När han betraktade all prakten i himlen och såg på sina lysande kläder så tänkte han; "Det måste vara underbart att få vara en sådan Gud!  Mina kläder är nästan lika ljusa som Guds kläder. Med min ljusklädnad skulle jag också kunna sitta på en tron". När Luzifer tänkte så så, syntes ett litet, mörkt moln på hans panna som en spindelväv. Det lilla molnet vandrade mot hans hjärta och gjorde en fläck på hans kläder på den plats där hans hjärta fanns. 

I en bok om änglar hittade jag en fin beskrivning av Luzifers roll i skapelsen, i den texten representerar Luzifer den mörka sidan av livet och han är nödvändig, eftersom det utan mörker inte kan finnas något ljus. Utan ondska finns det ingen godhet. Dessa motsatser bildar likt yin och yang, en perfekt helhet.

Ha en skön vecka!

v. 7

Hej alla,

Denna vecka börjar vi ladda för karnevalen som är den 23/2 kl 18.00. Det kommer att gå ut en inbjudan, men ni kan ju redan nu räkna med fest på torsdagskvällen. Temat för i år är masker för alla som tycker det är roligt att ha på sig, vuxna och barn. Det är frivilligt att komma på festen givetvis är det roligt att så många så möjligt av barnen och deras familjer kommer, bjud gärna in släkt och vänner.  Vi ska tova masker och kanske få till några roliga marackas, jag har blivit inspirerad av Snödroppens festfixande. Har ni några tomma plåtburkar som ni kan avvara så skicka gärna dem till skolan, tack! 

"Och Gud såg att det var gott." 
Vi fortsätter med Gamla Testamentet, och skapelsen. Vi stannar upp och förundras över de olika örterna som skapades att bära sitt eget frö och fruktträden som bär frukt som i sig innehåller fröer av sin sort, dessutom finns det olika varianter av dem alla. Det är verkligen ett vackert mysterium när man tänker på det...  Denna vecka ska förhoppningsvis människan få träda fram. Vi målar vått i vått varje dag och det är nog höjdpunkten för barnen. Sedan skriver de en kort beskrivning av vad som skett under de olika skapelsedagarna vilket kräver lite mer viljestyrka att knota med alla bokstäver, punkter och prickar. 

På onsdagar har vi inlämning av läxan för veckan. Ni kan gärna fråga barnen om vad de har för läxa och försöka hjälpa dem att få med läxboken tillbaka till skolan igen, tack. Jag går in för divisions- och multiplikationstabellerna, planen är att de ska kunna dessa till sommaren. Denna veckan kör vi 2:an och 3:ans tabeller, förhör gärna barnen om ni har lust.

Ha en skön vecka!

v. 8

Hej alla,

Denna vecka; Karneval på torsdag kväll kl 18.00 i stora salen, inbjudan kommer denna vecka. Jag kan avslöja att det blir både samba och salsa takter. Det är bara att dra på sig dansskorna och en mask att gömma sig bakom och skaka loss på dansgolvet. Ta med dig släkt och vänner! Det är dessutom Öppet hus på skolan och Snödroppen kl 15.00-19.00 för alla som kan tänkas vara nyfikna på vad vi sysslar med. Bjud in bara! 

Denna vecka ska vi rama in vårt verk, eller var det Guds verk? Ja, ni har i alla fall möjlighet att få se en utställning av barnens målade konstverk av skapelseberättelsen i (förmodligen) matsalen på torsdag kväll, kom och mingla en stund i samband med festligheterna.

Detta är den sista veckan för denna svenska period. Vi känner lite på hur det går till med nationella proven, och det fortsätter vi med veckan efter sportlovet också. Annars ska vi tova klart våra masker, fixa marackas och sjunga spanska sånger inför karnevalen. 

Ha en skön vecka!

v. 10

Hej alla,

Hoppas ni haft en härlig vecka!

Nu går vi in i en matematikperiod, den kommer att vara inriktad på nationella proven speciellt för barnen i klass 3. Denna vecka som kommer känner vi lite på testerna som påminner om proven. 

Gamla testamentet fortsätter att följa med oss i bakgrunden men vi arbetar inte med text och bild så mycket nu när det är matteperiod. Världen är skapad, Eva och Adam strosar förnöjt omkring i Paradiset, djuren äter ur händerna på dem och fjärilarna sitter i håret likt blomsterkransar, fruktträden blommar samtidigt som den mogna frukten dignar på träden. Snart väntar nya äventyr... Kom gärna och se barnens härliga konstverk i matsalen.

v. 11

Hej,

Denna vecka fortsätter vi med matteperioden. Det kommer en eurytmilärare som tar klasserna från 4:an och uppåt under denna vecka. För den som är intresserad av att prova eurytmi så kan man komma till skolan på tisdag kväll. (Tid står i veckobladet jag är osäker på när det var).

Vi har börjat nosa lite på hur man räknar addition i uppställning och/eller i talleden (45 +34 + 21= 9 + 10 = 19). Det är viktigt att detta med innebörden i  talens position sitter. Vi kör ett spel, "Tre siffror", som kan tänkas komma från Arabvärlden, som är lite kul. Det handlar om att slumpmässigt lägga tre kort med siffrorna 0-9 och räkna på vilka tre tal man får fram på tre gånger och se vem som fick mest. Vi kör på med matte-tabellerna nu har vi kommit till 6:an och 7:ans tabell som de fick i läxa till onsdag. Ni kan se på matte-läxan att jag försöker få barnen att se på tabellerna ur både additionens och divisionens ögon. Matte ska nötas om och igen så det är viktigt med arbetet där hemma så kan ni se vad barnen behöver extra övning och förståelse.

På onsdag, torsdag och fredag kör vi på med nationella prov i matte. Jag hörde en smart lärare som sa ett annat namn till eleverna på dessa prov; hon sa att det var "nationella arbetet". Detta innebar att eleverna fick en bild av att alla elever i Sverige gör detta arbete för att någon person på ett kontor sedan sitter och tittar på det inlämnade arbetet för att kunna få en bild av hur eleverna arbetar i de olika skolorna. Det gjorde att eleverna kände som att de gjorde ett arbete som skulle skickas iväg för att granskas och inte för att de skulle bli bedömda, ingen av eleverna frågade efter resultatet från läraren. Detta minskade då den prestationsladdade jämförelsen eleverna emellan. Nu har jag redan nämnt att vi ska göra prov denna vecka även om jag försöker dra ner på laddningen runt det så finns den där. Men från och med nu så ska jag också beskriva det för barnen att detta är ett nationellt arbete först och främst, vilket är sant. Frågar någon elev efter resultatet så kan jag lämna det till denna på utvecklingssamtalet.

tillbaka till toppen

v. 12

Hej, 

På tisdag och på torsdag vikarierar en annan fröken för mig, (jag ska på spännande studiedag i Stockholm angående biståndsfrågor och pedagogik).

Förra veckan fick barnen börja äventyret med nationella proven. De verkar tycka det är helt okej. Det är en spännande historia som de får följa varje dag, t. ex. räkna ut spökfångar recept och annat som ingår i berättelsen. Vi fortsätter med proven på onsdag och fredag denna vecka. Barnen i klass 2 fortsätter att gå över till klass 1 under de lektioner som vi har prov.

Veckan efter denna kommer en praktikant till klassen (v. 13). Det är en kvinna som studerar till waldorflärare och hon stannar hela veckan.

Ha en skön vecka!

v. 14

Hej, 

Denna vecka kommer jag till skolan på onsdag och fredag. På måndag så vikarierar Frida (min bonusdotter) för mig, jag behöver vara hemma med Zakarias. På tisdag kommer Erika som vanligt och på torsdag vikarierar hon för mig, (jag ska på spännande studiedag i Stockholm angående biståndsfrågor och pedagogik).

Förra veckan fick barnen börja äventyret med nationella proven. De verkar tycka det är helt okej. Det är en spännande historia som de får följa varje dag, t. ex. räkna ut spökfångar recept och annat som ingår i berättelsen. Vi fortsätter med proven på onsdag och fredag denna vecka. Barnen i klass 2 fortsätter att gå över till klass 1 under de lektioner som vi har prov.

Veckan efter denna kommer en praktikant till klassen (v. 13). Det är en kvinna som studerar till waldorflärare och hon stannar hela veckan.

Ha en skön vecka!

v. 16

Hej,

Hoppas ni haft ett skönt lov! Då drar vi igång igen med nya vårkrafter. 

Vi börjar en ny period, svenska i fyra veckor framåt. Jag har massor av idéer om vad som kunde vara spännande för klassen att göra. Men stor del kommer att gå till nationella proven i svenska, som vi sätter igång med vecka 17 och kör onsdag, torsdag och fredag. Denna vecka ska vi gå in för att prova lite på hur testerna går till, vi ska även närma oss bonden och de gamla yrkena. Människan befinner sig på jorden i berättelsen i gamla testamentet och måste ordna fram sin mat själv. Med bonden som ramberättelse beger vi oss ut i världen och bekantar oss med de gamla yrkena, smeden, herden, gruvarbetaren, sadelmakaren, snickaren, fiskaren, drängen, pigan, spelmannen, fäbokullan, kolaren, ja listan kan göras lång. Vi får se var vi hamnar, detta är också början till geografin som startar i hembygden. 

Vi ska prova på att skriva berättelser med lekfulla verktyg för att få inspirationen att infinna sig. Det kan bli allt från korta sagor till långa deckare. Jag passar på att fördjupa förståelsen med användningen av skiljetecknen som vi redan rört vid under brevväxlingen. 

I klass tre när vi börjar se världen mer i delar så passar vi på att stycka upp språket grammatiskt, vi fortsätter att se på ordklasserna som vi leker med i form av dramaövningar. 

Ha en skön vecka!

v. 17

Hej alla,

Denna vecka har vi eurytmi på måndag, på tisdag kommer E och fortsätter göra konstverk med barnen. (Ni skulle se allas vackra lerfigurer). På onsdag har vi gjort en plan jag och barnen på att åka häst och vagn, och rida de andra två hästarna till Kloster för att hälsa på kycklingar, lammungar och kattungar. Vädret ser ut att bli ok, jag ska bara fråga de som har dessa djur om det går bra att vi hälsar på. På torsdag och fredag så kör vi igång med nationella provet.

Vi har svenska period, bondpojken Olof med familj från 1840-talet var så inspirerande att barnen satte igång att karda och tova så ulltottarna flög i klassrummet och såpvattnet sipprade mellan tårna. En del av dem uttryckte att de hade velat leva på den tiden, då kom vi fram till att vi skulle åka häst och vagn som förr och dessutom klä oss i tidsenliga kläder när vi åker till Kloster och träffar djurungarna. Vi stannade lite längre i tovningen än jag beräknat så vi fortsätter med grammatiken och skrivstilen denna vecka istället. Jag är även på gång med att göra en lästest med varje barn för att se var de befinner sig och kunna sätta in rätt hjälp.

Tack för fint föräldramöte i tisdags.

Ha en skön vecka!

v. 18

Hej alla,

Denna vecka börjar med vårstädning på skolgården, välkomna alla ni föräldrar att städa med oss elever och lärare, vi börjar som vanligt kl. 8.15 och slutar med valborgsmässobål som är klart ca kl.14.


Förra veckan så hälsade vi på hos Evitas höns och kycklingar, sedan drog vi vidare till Gabriels djur med vår häst och vagn. Det blev en fin solig förmiddag som vi lunkade på under sång, alla fick prova att köra vagnen.
Vi tovar och försöker oss på att spinna garn, det är inte det lättaste men det blir en liten fin ojämn tråd att sticka. Odlingen kommer att få ta plats ett tag framöver, vi kommer att gräva de första tagen på måndag till vår spännande djupsäng. Detta sätt att odla på passar bra överallt. Jag fick idén från en waldorflärare som använt sig av detta odlingssätt i Sydafrika, det visade sig ge rik skörd på liten yta. I Kina där folk har bott inpå varandra i tusentals år, var det viktigt att ta tillvara på de små ytorna som folk hade i sina trädgårdar så man började helt enkelt att odla på höjden. Nu ska vi prova detta knep, att ha med sig lite kunskap om odling tänker jag är grundläggande som människa att kunna. Dessutom kan någon av våra fina barn hamna i ett land någonstans långt bort och kanske vill ge en fin gåva, som att t ex kunna visa ett effektivt sätt att odla på.


Vad det gäller svenska perioden i övrigt så tar proven den mesta tiden av morgonperioden, annars så finns Gamla testamentet, bondpojken Olof och Vargbröder med som berättelser i bakrundeln. Barnen skriver till sina bilder som de ritar i periodhäftena. Jag har börjat rätta i texten så smått, vi börjar prata om olika stavningsregler som vi ska återkomma till.


Jag vill avslutningsvis påminna alla er som inte har kontaktat mig för utvecklingssamtal att göra det snart.
Ha en skön vecka!
hälsar Helena